Aardrijkskundeklas
  • Nieuws
  • Quarantaineklas
  • Opdrachten
    • Conflictgebieden
    • Voedselverspilling
    • Supermarkt opdracht
    • Onderzoek ontwikkelingsland
    • Herontwerp Haarsekade
    • Aardrijkskunde draait door!
  • Centraal Examen
    • Begrippen
    • Samenvatting examenstof
    • Veel gemaakte fouten
  • TTO
    • 1 TTO >
      • C1: Earth in Motion
      • C2: Population and culture
      • C3: Climate
      • Natural Hazards
    • 2 TTO >
      • C3: Europe: from the mountains to the sea
      • C4: Globalization in Asia
      • Supermarket assignment
      • Landmarks assignment
    • 3 TTO >
      • C1: America
      • C3: India
      • Conflict areas
      • YouTube assignment
    • Trip to England 2TTO >
      • Information about the trip
      • Travel guide assignment
      • Canterbury assignment
      • Looking back
    • German and Dutch Pubquiz
  • Leertips
  • Video's
    • Aarde
    • Wereld
  • Dagexcursie Ardennen
  • Europareis Salzburg
  • Vakantie
    • Slovenië
  • Links
  • VR 360 graden
    • Vulkanen VR
    • Krottenwijken VR
  • Oefenexamen
  • Nieuws
  • Quarantaineklas
  • Opdrachten
    • Conflictgebieden
    • Voedselverspilling
    • Supermarkt opdracht
    • Onderzoek ontwikkelingsland
    • Herontwerp Haarsekade
    • Aardrijkskunde draait door!
  • Centraal Examen
    • Begrippen
    • Samenvatting examenstof
    • Veel gemaakte fouten
  • TTO
    • 1 TTO >
      • C1: Earth in Motion
      • C2: Population and culture
      • C3: Climate
      • Natural Hazards
    • 2 TTO >
      • C3: Europe: from the mountains to the sea
      • C4: Globalization in Asia
      • Supermarket assignment
      • Landmarks assignment
    • 3 TTO >
      • C1: America
      • C3: India
      • Conflict areas
      • YouTube assignment
    • Trip to England 2TTO >
      • Information about the trip
      • Travel guide assignment
      • Canterbury assignment
      • Looking back
    • German and Dutch Pubquiz
  • Leertips
  • Video's
    • Aarde
    • Wereld
  • Dagexcursie Ardennen
  • Europareis Salzburg
  • Vakantie
    • Slovenië
  • Links
  • VR 360 graden
    • Vulkanen VR
    • Krottenwijken VR
  • Oefenexamen
Aardrijkskundeklas

Herontwerp Haarsekade

Introductie

De gemeente is bezig met plannen voor een herontwerp van de Haarsekade. Op deze weg kan het in beide richtingen erg druk zijn met fietsende leerlingen. Ook de leerlingen van het Lyceum Oudehoven maken veelvuldig gebruik van deze weg om naar school te fietsen. Het is door de verschillende weggebruikers soms flink wringen om gezamenlijk gebruik te maken van de weg en dan komt er ook nog verkeer van rechts dat voorrang heeft. De gemeente Gorinchem vraagt daarom jou om hulp: hoe kunnen we het beste de Haarsekade herinrichten zodat het voor alle weggebruikers veilig is?

Zeker op de fiets - Veilig door Gorinchem

In de eerste les gaan we eerst aan de slag met een interactieve film waarin we verschillende vraagstukken voorgelegd krijgen. Het is eerst zaak om er voor te zorgen dat we in de gaten hebben wat veilig verkeersgebruik is.
Zeker op de fiets - Veilig door Gorinchem


De opdracht

De Haarsekade moet dus opnieuw ingericht worden. We gaan de opdracht doorlopen via verschillende stappen:
Stap 1: groepsvorming
Maak een groep van drie of vier klasgenoten.

Stap 2: op excursie naar de Haarsekade
Ga op onderzoek in de Haarsekade. Wat zijn de gevaarlijke punten? Verzamel deze gegevens door foto's te maken. Let op! Bewaar de foto's dus goed. En niet teveel fotoshoots van jezelf maken onderweg...
Tip: zoek van tevoren op hoe groot de Haarsekade is. Van waar tot waar loopt deze weg?

Stap 3: een plan maken
Overleg in de groep, aan de hand van de gemaakte foto's, wat de 3 gevaarlijke situaties zijn op de Haarsekade. Geef bij elke situatie een beschrijving van wat de situatie zo gevaarlijk maakt. Zet dit in een wordbestand en voeg de foto's toe.

Stap 4: de oplossing
Dit is het cruciale maar ook moeilijke onderdeel van de opdracht met deze hoofdvraag:
- Hoe kan de Haarsekade zo ingericht worden dat de drie gevaarlijke situaties zich niet meer voordoen in de toekomst?
Je gaat deze vraag eerst schriftelijk beantwoorden. In het wordbestand bij stap 3 zet je dit antwoord. Let goed op! Gebruik duidelijke titels bij elk onderdeel!

Stap 4: moodboard
De gemeente wil graag dat we werken met een moodboard. Huh, wat is dat? Een moodboard is eigenlijk een grote collage met afbeeldingen waarin je in één oogopslag ziet wat de drie verschillende situaties zijn. Hieronder vind je een video waarin je meer uitleg krijgt over de invulling van een moodboard. In het moodboard komt het volgende:
- Foto's met de drie gevaarlijke situaties op de Haarsekade.
- Een plattegrond van de Haarsekade waarop zichtbaar is waar de drie gevaarlijke situaties zijn.
- De aanbevelingen om deze situaties veiliger te maken voor de toekomst.
- Een schets waarop duidelijk te zien is hoe de Haarsekade heringericht moet worden volgens jullie om de veiligheid te vergroten.

De beoordeling

Deze onderdelen moeten in het moodboard komen:
- Een beschrijving van minstens 3 gevaarlijke (verkeer)situaties met foto's van de betreffende situatie. (40%)
- Een oplossing voor de genoemde gevaarlijke (verkeer)situaties op de Haarsekade. (40%)
- Een inleiding / introductie (10%)
- Een klein verslag van de samenwerking (10%)